CZY WARTO ROBIĆ
BRZUSZKI

Moi drodzy, jeśli myślimy o ćwiczeniach na mięśnie brzucha to prawdopodobnie jednym z pierwszych ćwiczeń, jakie przychodzi nam do głowy, są właśnie brzuszki. Czy jest to ćwiczenie, które faktycznie może nam zapewnić wymarzone efekty? Pogadajmy o tym nieco szerzej.

Brzuszki kiedyś wykonywał niemal każdy, często wykonywaliśmy je na W – F w szkole jako test. Znam też wiele osób, które robiły np.: 200-300-500 brzuszków dziennie z myślą, że da im to super efekty.

A jakich efektów zwykle oczekujemy?

Wypiszę teraz 4 rezultaty, których najczęściej oczekują osoby, które wykonują brzuszki. O każdym z tych rezultatów trochę Wam opowiem i przedstawię mój punkt widzenia. Zobaczymy czy będzie on spójny z tym, co myślicie. Oczywiście jak macie jakieś sugestię piszcie w komentarzach.

4 EFEKTY JAKIE SĄ NAJCZĘŚCIEJ OCZEKIWANE
PRZEZ ROBIENIE BRZUSZKÓW

1. Krata na brzuchu

Ok to będzie najprostsze do obalenia. Myślę, że większość osób czytających ten post wie, że wygląd brzucha nie jest zależny tylko od tego, jakie ćwiczenie wykonujemy. To jak nasz brzuch wygląda, zależy przede wszystkim od tego, ile jest na nim tkanki tłuszczowej. Jeśli będziemy mieli super silny i twardy brzuch, ale będzie okryty on tkanką tłuszczową, to niestety nie będzie on widoczny. Więc jeśli chcemy, żeby nasz brzuch fajnie wyglądał, musimy spalić tkankę tłuszczową. Jeśli chcemy spalić tkankę tłuszczową, to kluczem jest ujemny bilans kaloryczny. Czyli odpowiednio dobrane odżywianie. A jeżeli chodzi o trening, no to oczywiście brzuch musimy wzmacniać, ale znowu tutaj same brzuszki nie będą najlepszym ćwiczeniem. Oprócz tego, że mamy wzmacniać brzuch to zależy nam na tym, żeby generować bardzo duży deficyt kaloryczny. Czyli szukamy ćwiczeń, które spalą nam bardzo dużo kalorii. Czyli ćwiczenia wielostawowe, ćwiczenia, które będą angażować nas poza siłownią, poza treningiem, czyli ogólnie rzecz biorąc, staramy się wydatkować dziennie jak najwięcej kalorii. Więc wykonywanie wyłącznie brzuszków tylko po to, żeby spalić tkankę tłuszczową z rejonów brzucha, mija się z celem. Więc brzuszki, jeśli chodzi o płaski dobrze zarysowany brzuch, czyli krata na brzuchu zupełnie się nie sprawdzą.

2. Silne mięśnie.

No jasne, każdy chce mieć silny brzuch. Wiadomo, że silny brzuch jest w życiu potrzebny, ale czy brzuszki będą najlepszym ćwiczeniem? Musimy wziąć pod uwagę to, że brzuszki angażują wyłącznie mięsień prosty brzucha. A nasz brzuch to nie tylko mięsień prosty, są też mięśnie skośne, mięśnie wewnętrzne brzucha, więc najczęściej cały kompleks core, jest to ogrom mięśni, które otacza nasz odcinek lędźwiowy. I sam mięsień prosty brzucha oczywiście jest istotny, ale bez współdziałania z pozostałymi mięśniami, nie będzie gwarantował nam silnego brzucha. Więc jeśli chcemy mieć silny brzuch, powinniśmy trenować go bardziej wszechstronnie, niż wykonując tylko tradycyjne klasyczne brzuszki.

Czy wystarczy tylko wykonywać brzuszki, żeby mieć silny brzuch — zdecydowanie nie.

3. Prawidłowa postawa ciała.

Jeśli, przejrzelibyśmy literaturę dotyczącą wad postawy, no to w zasadzie wzmocnienie brzucha występuje w zaleceniach w stosunku do każdej wady postawy. Musimy pamiętać, ze sam mięsień prosty brzucha to nie jest cały brzuch. Jeśli chcemy utrzymać prawidłową postawę ciała, musimy wzmacniać całe mięśnie, centrum, nie tylko mięśnie zewnętrzne, ale także mięśnie wewnętrzne, mięśnie odcinka lędźwiowego. Powinniśmy umiejętnie oddychać, pracować mięśniami dna miednicy, prawidłowo działać mięśniem poprzecznym brzucha. Więc same brzuszki, zdecydowanie nie wystarczą do tego, aby utrzymać prawidłową postawę ciała, tylko musimy tutaj zadbać o nasz brzuch w bardziej wszechstronny i kompletny sposób.

4. Postępy w sporcie.

I tutaj nie ważne, jaka dyscyplinę uprawiacie, to praktycznie wszyscy zawodnicy wiedzą, że nie tylko powinni wykonywać ćwiczenia specjalistyczne w obrębie swojej dyscypliny, ale także ćwiczenia ogólnorozwojowe, które będą wzmacniać cały aparat ruchu, do tego, aby być lepszym w swojej dyscyplinie sportowej. Brzuch jest bardzo ważny, niezależnie od tego, czy uprawiamy sporty zespołowe, czy gramy w golfa, bądź uprawiamy sporty walki. To jest naprawdę bardzo wanny sektor, który stanowi często o naszej przewadze nad przeciwnikiem czy po prostu lepszymi wynikami sportowymi. Pamiętajmy o tym, że samo zgięcie w płaszczyźnie strzałkowej to nie wszystko. Szczególnie w sporcie potrzebne są nam ruchy rotacyjne. Potrzebny jest nam brzuch do prawidłowej stabilizacji, więc znowu tylko zgięcie w płaszczyźnie strzałkowej będzie zupełnie niewystarczające.

BRZUSZKI TO NIE JEST NAJLPESZY
POMYSŁ

Jeżeli kiedykolwiek wykonywaliście brzuszki ze względu na te 4 wyżej wymienione punkty, no to muszę Was zmartwić. Nie był to najlepszy sposób.

Brak satysfakcjonujących efektów to nie wszystko. Jeżeli wykonujecie brzuszki niepoprawnie, a robicie ich dużo, to dodatkowo możecie się nabawić kontuzji. Jeśli wykonujecie brzuszki nieprawidłowo to przeciążanie odcinek szyjny, szczególnie jeśli ciągniecie za głowę w czasie wykonywania brzuszków. Jeśli prawidłowo nie działacie i nie aktywizujecie mięśni brzucha, to przeciążacie odcinek lędźwiowy. Bardzo często spotykam się, z tym że kobiety, które są po porodzie i chcą wrócić do formy, przychodzi im do głowy robienie brzuszków. Zaczynają wykonywać właśnie to ćwiczenie i nie są w stanie prawidłowo zaktywizować mięśnie brzucha, przez co czują, że działa wszystko inne, a nie ten brzuch. No i właśnie dlatego przeciążają odcinek lędźwiowy. Co więcej, jeśli ktoś nauczył się tak, że trzyma stopy, blokując np.: o kanapę czy drabinki, to tym bardziej przeciąża mięśnie zginaczy bioder, mięsień biodrowo-lędźwiowy, który ma bardzo duży wpływ na to, co się dzieje z odcinkiem lędźwiowym, więc również ten odcinek lędźwiowy może być przeciążony.

Hymmm, czyli chciałem Wam wmówić, że brzuszki są złe i nie będzie po nich efektów? – nooo właśnie nie do końca.

To nie jest tak, że brzuszki same w sobie nie są złe, to jest całkiem niezłe ćwiczenie, ale problem leży gdzie indziej. Problem jest w tym, że brzuszki traktujemy jako ćwiczenie idealne dla osób początkujących. A właśnie osoby początkujące, które dawno nie trenowały, nie mają pewnych kompetencji ruchowych, które mogą im pozwolić na to, aby te brzuszki były wykonane w sposób poprawny i bezpieczny. Czyli nie mają świadomości tego, jak pracuje ich brzuch, nie potrafią go napinać, mają bardzo mocne spięcia w obrębie innych partii mięśniowych, przez co siłą rzeczy to ćwiczenie nie może zostać wykonane w sposób poprawny.

Brzuszki jako ćwiczenie, byłoby bardzo dobre dla osób, średniozaawansowanych, które już te kompetencje ruchowe mają, które wiedzą jak angażować brzuch. Natomiast fakt jest taki, że osoby średniozaawansowane nie będą miały z tego ćwiczenia korzyści, ponieważ już będą na znacznie innym etapie i będą potrzebowały większych bodźców do tego, aby notować kolejne postępy, jeśli chodzi o mięśnie brzucha.

To jest taki paradoks, ćwiczenie, które dla początkujących się nie nadaje, dla zaawansowanych jest już za proste. Jaki z tego wniosek ? Dokładnie taki sam jak na początku artykułu, czyli — nie warto robić brzuszków. Jest masa ćwiczeń, którą są znacznie lepsze od brzuszków. W kolejnym wpisie pokażemy Wam, jakie to są ćwiczenia. Jeżeli, nie chcesz ćwiczyć w domu zapraszamy na trening personalny w Szczecinie.